Loput blogit kirjoittelen nyt uudenvuodenjälkeen vasta. Blogit ehkä eivät vaikuta niinkään blogimaisilta tai saa pisteitä, mutta kirjoittelen ne omaa oppimista ja lopputyötä varten. 

Moduuli kolmessa käsitellään käytettävyyttä. 

Käytettävyydessä tutkitaan jonkin tuotteen tiettyä käyttäjäkuntaa ja miten he saavat tiettyjä tuloksia tehokkaasti ja miellyttävästi tietyssä käyttökontekstissa. Käyttäjistä pitää tietää ketä he ovat ja mitä tavoitteita heillä on tuotteen kanssa. Tavoitteet poikkeavat tuotteesta ja käyttäjästä riippuen toki. 
Mietitään myös miksi käyttäjä käyttää tai pitäisi käyttää kyseistä tuotetta, käytön motiivia. 

Itse käytettävyydessä tutkitaan sitten tarkoituksenmukaisuutta, tehokkuutta ja miellyttävyyttä. Tuotteen tai palvelun pitää olla sopiva, että käyttäjä suoriutuu vähemmällä vaivalla toiminnastaan. Tarkoituksenmukaisuus siis vastaa sitä, että tuote täyttää sen käyttötarkoituksen hyvin. Tehokkuus tarkoittaa sitä tuote toimii paremmin kuin jokin muu ratkaisu, joka tekee tuotteessa tehokkaamman ratkaisun. Miellyttävyys koskee tuotteen käytön mukavuutta, jos tuotetta on epämukava käyttää, pitäisi ehkä tutkia miten siitä saisi vähemmän epämukavan. 

Käyttävyyden suunnittelussa pitää tietää tuotteen käytön tehtävän kulku, kuka käyttää ja miten tuote on vuorovaikutuksessa ihmiseen eri piirteillään. Tutkitaan, millaista on hyvä “käytettävyys”, eli suunnitellaan sopivaa ulkoasua, millainen on hyvä käyttäjäkokemusta, onko palvelu toimiva, ymmärtääkö palvelun tai tuotteen toiminnan hyvin, onko tuote ergonominen, toimiiko tuote???.  Voi olla hyvä ottaa huomioon yleisiä tyylioppaita tarpeen mukaan. 

Käytettävyyden arvioinnissa voidaan tutkia esimerkiksi tuloksia erilaisista tuotteen tai palvelun kokeiluista. Voidaan kokeilla eri ratkaisuja, joiden avulla voi erottaa parempia tai tehokkaampia menetelmiä.