Koostelma asioista moduulin aiheista käyttökonteksti ja palvelumuotoilu

Käyttökonteksti voi vastata kysymyksiin mikä, mitä, missä ja milloin. Käyttökonteksti on tilanne missä ihminen käyttää jotain tiettyä asiaa tai laitetta. Tämä ei koske vain ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta. Käyttäjät itse usein tietävät enemmän käyttökontekstista, koska he tietävät parhaiten mitä tekevät kyseisellä asialla. 

Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa käyttökonteksti on erittäin tärkeää, koska kehittäjän on hyvä tietää kehittämänsä asian käyttökonteksti(t) tietääkseen millä tavalla asiaa voi kehittää eteenpäin tai parantaa. Käyttökonteksti on tärkeää uusien tuotteiden suunnittelemista varten. 

Palvelumuotoilu omasta mielestäni muistuttaa vähän ohjelmointia ja algoritmeja, erona toki koodin ja tietokoneen sijasta tilalla on ihminen ja yritys tai palvelun tarjoaja. Palvelumuotoilussa on siis tarkoitus suunnitella ja tarkkailla palvelukokemusta käyttäjän näkökulmasta. 

Palvelu koostuu kontaktipisteistä eli tilanteista missä asiakas on vuorovaikutuksessa jonkin palvelukokonaisuuden osan kanssa. Palvelupolku on asiakkaan reitti siihen, miten hän kulkee palvelun läpi vaiheittain alusta loppuun. Vuorovaikutustilanteita kutsutaan palvelutuokioiksi. Tuokiot tapahtumat samassa järjestyksessä: ennen, aikana ja jälkeen. 

Raivaussahavideossa kerrotaan kyseisen sahan käytöstä ja toiminnasta metsätyössä. Riippuen sahan käyttäjäkontekstista, sahan rakennelmaa voidaan säätää sopivaksi käyttäjän vaihtuessa. Säätöön kuuluu esimerkiksi kahvojen (tai ohjainten) etäisyyden mitan muutto suhteessa käsiin, jotta käyttökokemus olisi miellyttävämpi. Vastaavasti esimerkiksi puhelimissa voi vaihtaa vaikka näytön kirkkautta käyttäjäkontekstista riippuen, kellonaika on yksi muuttuja ja toinen esimerkiksi käyttäjän oma tottumus tai mieltymys. 

Videon katsominen ja edellisen kappaleen kirjoitus helpotti huomattavasti käyttäjäkontekstin ymmärtämistä.